Verkiezingsuitslagen.

Uitslagen komen binnen.jpgzaterdag 24 november 2018 11:17

We hebben een mooi resultaat mogen behalen bij de eerste verkiezingen voor de gemeenteraad van West Betuwe. Volgens de berekeningen zouden we 2 zetels gaan halen, maar het mochten er uiteindelijk 3 worden. Daar hadden we stil op gehoopt en zijn dankbaar dat het gelukt is.

Er is hard gewerkt in de campagne voor de verkiezingen. Vanuit Lingewaal mochten we nu ook gaan bouwen in Geldermalsen en Neerijnen. Fijn dat we uit deze gemeenten er enthousiaste mensen bij kregen. Zo konden we samen werken als een nieuwe afdeling ChristenUnie West Betuwe. Dank voor alle steun en hulp en een fijne samenwerking. Heel bijzonder in de campagne was ook het bezoek van Tweede Kamerlid Joël Voordewind in Geldermalsen.

We hebben een goede uitslag behaald met 3 zetels. Het was best wel spannend, maar kunnen nu heel tevreden zijn. Er deden 10 partijen mee en dan is het onzeker wat dat betekent voor het eindresultaat. In de Lingewaalse kernen hebben we onze kiezers redelijk goed vast weten te houden. In Asperen weer overtuigend de grootste partij en in Spijk kwamen we maar drie stemmen tekort om ons de grootste te kunnen noemen. In veel kernen van de gemeenten Geldermalsen en Neerijnen behaalden we bemoedigende resultaten. We bedanken onze kiezers voor hun stem en vertrouwen in ons. We zijn oprecht dankbaar!

Dorpsbelangen West Betuwe is de grootste partij geworden en zij nemen nu de leiding in het verdere proces. Inmiddels is al een informateur benoemd in de persoon van mevrouw Marianne Kallen. Zij is eerder korte tijd waarnemend burgemeester van Neerijnen en van Geldermalsen geweest en heeft ruime ervaring als informateur in diverse gemeenten. Vanaf maandag 26 november zullen gesprekken gevoerd gaan worden met alle partijen. Het streven zal zijn om tot een kansrijke coalitie te komen die recht doet aan de verkiezingsuitslag en zo bij de start van de nieuwe gemeente ook een college gevormd te hebben. De ChristenUnie heeft de bereidheid om daar in deel te nemen.

Nadat de Commissaris van de Koning de tien lijsttrekkers van de gemeente gesproken heeft, zal hij een interim burgemeester benoemen. In de loop van 2019 zal de standaard procedure gevolgd gaan worden om tot benoeming van een nieuwe burgemeester te komen.

Definitieve totaaluitslag gemeenteraadsverkiezingen West Betuwe 2018.pdf14,3 kBapplication/pdfdownload
Overzicht voorkeurstemmen per partij per stembureau.pdf98,2 kBapplication/pdfdownload
Proces verbaal uitslagen per partij.pdf906,9 kBapplication/pdfdownload