Initiatiefgroep Nieuwkomers in West Betuwe gestart

Linda van Willigen.jpgvrijdag 27 oktober 2023 20:23

De gemeenteraad van West Betuwe heeft op voorstel van de ChristenUnie een initiatiefgroep Nieuwkomers opgezet. De initiatiefgroep informeert het gemeentebestuur en de gemeenteraad over ontwikkelingen op het gebied van vluchtelingen, asielzoekers en statushouders. Voorzitter is Linda van Willigen, raadslid van ChristenUnie West Betuwe.

West Betuwe vangt meerdere groepen nieuwkomers op, zoals Oekraïense vluchtelingen, asielzoekers die net aankomen in Nederland en statushouders die verplicht inburgeren. De opvang van deze groepen heeft allerlei gevolgen: er is woonruimte nodig, net als onderwijs en sociale ondersteuning. Er zijn hier meerdere wettelijke regelingen voor. Ook is er rond de opvang veel afstemming nodig, bijvoorbeeld in de regio Rivierenland, met de provincie en met de Rijksoverheid.

De initiatiefgroep is een klankbord voor het College over de proces-aanpak en over te bereiken resultaten. De initiatiefgroep, waaraan raadsleden uit bijna alle politieke partijen in West Betuwe deelnemen, is informeel en komt sinds midden 2023 elke twee maanden bij elkaar. Wethouder De Geus, die in het College verantwoordelijk is voor dit onderwerp, neemt als adviseur ook deel. In de initiatiefgroep bespreken raadsleden bijvoorbeeld hoe wet- en regelgeving doorwerken voor West Betuwe, maar ook de resultaten van de uitvoering van wettelijke taken.

ChristenUnie West Betuwe is blij met de nieuwe initiatiefgroep. Goed op de hoogte zijn van ontwikkelingen helpt de gemeenteraad bij haar dagelijks werk: het maken van keuzes in het bewaken van de uitvoering ervan. Op het terrein van nieuwkomers is dit een complexe taak, waarbij extra informatie en onderling overleg meer dan welkom is.