Basisschool voor dorp Est behouden!

Est school 1.JPGmaandag 16 maart 2020 21:47

De fractie van de ChristenUnie heeft het college van gemeente West Betuwe gevraagd om een uiterste inspanning te leveren voor het behouden van de basisschool in het dorp Est.

Het bevoegd gezag van de basisschool is de Stichting Fluvium en zij heeft aangegeven deze school te willen sluiten vanwege het geringe aantal leerlingen. De kwaliteit van goed onderwijs zou hierdoor onder druk komen te staan. Recente onderzoeken hebben echter aangetoond dat de school in Est bovengemiddeld goed scoort. De fractie van de ChristenUnie stelt dat meerdere kleine scholen het goed doen en hun bestaansrecht duidelijk bewijzen. Ook vindt men het van groot belang voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een dorp dat er een basisschool is. De aanwezigheid van jonge gezinnen is sterk bepalend voor de vitaliteit van een dorpsgemeenschap.
De school zit met het huidige aantal leerlingen nog altijd boven de opheffingsnorm. Daarnaast heeft de gemeenteraad al eerder uitgesproken dat er in Est nieuwe woningen gebouwd moeten worden. Bij de ouders en andere inwoners leeft ook een sterke wens om de school open te houden. Genoeg redenen om vanuit de gemeente een duidelijk signaal af te geven. Daarom heeft de fractie een schriftelijke oproep gedaan aan het college waarin men de portefeuillehouder van onderwijs vraagt opnieuw het gesprek aan te gaan om een zeer dringend (bijna dwingend) beroep op het bestuur van de Stichting Fluvium te doen de basisschool in Est open te houden.
In de bijlage onze schriftelijke vragen aan het college.

Schriftelijke vragen OBS Est.pdf129,6 kBapplication/pdfdownload