Coalitie West Betuwe verder zonder LeefbaarLokaalBelang.

Geldermalsen gemhuis3.JPGwoensdag 13 mei 2020 11:43

Op 2 januari 2019 ging onze fractie dankbaar aan de slag als collegepartij in de coalitie van de nieuwe gemeente West Betuwe. We hadden een mooi coalitieakkoord ‘Samen bouwen’ waaraan we een goede uitvoering wilden geven. Linda, Martha en Fred als raadsleden en Govert als wethouder van onder andere Financiën, Onderwijs en Duurzaamheid. Kortom: we kregen een mooie en verantwoordelijke taak.

Die opdracht namen en nemen we serieus! Daar hoort een stabiele coalitie bij die elkaar vertrouwen geeft. Natuurlijk kan het onderling zeker weleens schuren. Dat mag en is soms ook goed. Iedere partij heeft zijn eigen inbreng en standpunten. Wel is het van belang dat je er uiteindelijk samen uitkomt en zo het goede zoekt voor de hele gemeente.

De afgelopen anderhalf jaar hebben we gemerkt dat dit niet eenvoudig was in de gevormde coalitie. Sterker nog: het werd steeds lastiger en kostte steeds meer energie. Energie die ging zitten in gesprekken om te werken aan onderlinge verhoudingen en samenwerking. En géén energie die we konden inzetten in het bouwen aan een mooie, gezonde gemeente.

Op dinsdag 12 mei 2020 hebben we dan ook moeten constateren dat we als coalitie niet meer met Leefbaar Lokaal Belang (LLB) verder kunnen. De verschillen zijn te groot, qua inhoud en ook qua werkwijzen. Natuurlijk zijn daar veel gesprekken aan voorafgegaan. Zo’n besluit neem je niet zomaar. Daar is veel wijsheid, overwegen, heroverwegen en afstemming met diverse mensen (waaronder ons bestuur) bij nodig.

Als ChristenUnie willen we de verantwoordelijkheid nemen om samen met Dorpsbelangen en SGP verder uitvoering te geven aan het coalitieakkoord. Daarbij is steun nodig van andere partijen om een meerderheid te krijgen. Op dit moment wordt daar hard aan gewerkt. U vindt hieronder het persbericht zoals dat door de drie partijen is opgesteld. Als fractie en wethouder willen we de gemeente dienen op de plek en met de mogelijkheden die God ons geeft.

Persbericht Coalitie West Betuwe 13 mei 2020.docx13,5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload