Vertrouwen in college opgezegd door meerderheid gemeenteraad.

wethouders WB.JPGdinsdag 19 mei 2020 17:59

Wegblijven uit coalitie leidt uiteindelijk tot motie van wantrouwen tegen voltallige college.

Op 18 mei 2020 is door de voltallige oppositie inclusief Leefbaar Lokaal Belang (LLB) een motie van wantrouwen aangenomen tegen het hele college. Een trieste zaak die om uitleg vraagt.

Een kleine week daarvoor zegden de drie coalitiepartijen Dorpsbelangen, SGP en ChristenUnie, het vertrouwen op in LLB. Is het wijs, verstandig en in het belang van de hele gemeente om ieder detail daarover breed uit te meten, zoals de oppositiepartijen gisteravond wensten? De ChristenUnie-fractie vond en vindt van niet. Het vertrouwen in elkaar stond meerdere keren ter discussie en we waren teveel met verstoorde onderlinge verhoudingen bezig. Daarbij ontbrak het aan goede communicatie. Wat bijzonder zwaar meewoog was het feit dat LLB meerdere malen niet in gezamenlijk gesprek wilde gaan met de andere drie coalitiepartijen. Het wegblijven uit een coalitieoverleg én niet bereid zijn om een geschikte datum voor overleg te zoeken, is onacceptabel. Het overleg is bedoeld om met elkaar te kijken naar een gemeenschappelijke toekomst. De bereidheid om gezamenlijk in gesprek te blijven ontbrak bij LLB en daarmee is de plaats voor LLB binnen de coalitie weggevallen.
Het was vervolgens de vraag hoe om te gaan met de wethouder van LLB. De politieke legitimiteit ontbrak nu deze wethouder expliciet verbonden is aan een partij waar de andere coalitiepartijen geen vertrouwen meer in hebben. De wethouder had de keuze om de eer aan zichzelf te houden en op te stappen. Dat gebeurde echter niet. Om die reden moest - hoe pijnlijk dat ook was - een motie van wantrouwen tegen de LLB-wethouder worden ingediend.
Helaas kozen de oppositiepartijen ervoor met steun van LLB om niet ‘slechts’ één wethouder naar huis te sturen, maar het hele college!
De coalitie werd verweten dat de timing uiterst ongelukkig en beschamend zou zijn gezien de huidige crisistijd. De drie overgebleven coalitiepartijen hebben dit besluit genomen met pijn in het hart en omdat het niet anders meer kon. Inwoners hebben recht op een stabiele coalitie met partijen die elkaar vertrouwen en met elkaar in gesprek blijven. Het is voor de ChristenUnie-fractie dan ook niet te begrijpen dat een heel college naar huis sturen wél verantwoord zou zijn in deze tijd. Iedere partij heeft het aanbod gekregen om met de coalitie in gesprek te gaan voor het vervolg. Dat nu gekozen is om het vertrouwen in het hele college op te zeggen, is dieptriest. Dat is zeker niet in het belang van de inwoners, die juist nu de gemeente zo hard nodig hebben.

Hoe verder?

Door het naar huis sturen van het hele college, ontstaat een nieuwe realiteit waarin gezocht moet worden naar meerderheid die een zo breed mogelijk draagvlak heeft in de gemeenteraad. De ChristenUnie is bereid haar verantwoordelijkheid in deze te nemen, mocht er een coöperatieve coalitie gevormd kunnen worden.

200519 Wethouders West Betuwe blijven voorlopig op hun post na motie van wantrouwen.pdf56,3 kBapplication/pdfdownload