Raadsvergadering 30 juni met initiatiefvoorstel en een motie van de ChristenUnie

Lingewaal villa vlag.JPGwoensdag 01 juli 2020 13:57

Wij hebben in de raadsvergadering een initiatiefvoorstel ingediend om de precariobelasting voor standhouders op de minimarkten naar beneden bij te stellen. Het initiatief werd door de hele raad gesteund. Goed nieuws voor de kleine ondernemers op de minimarkten.
We dienden ook een motie in om verkoop van het monumentale deel van het gemeentehuis in Asperen te voorkomen. De stemmen in de raad staakten 14 - 14.

Onze gemeente heeft veel kleine kernen waar een beperkt of geheel geen winkelbestand bestaat. In meerdere kernen is wel een wekelijkse minimarkt aanwezig. Standhouders op deze minimarkten verkopen veelal levensmiddelen die in de eerste levensbehoefte voorzien en zijn daarmee van grote waarde voor de inwoners van onze kleine kernen. De omzetten zijn voor deze middenstanders vaak maar minimaal en daarom is het steeds moeilijker om de minimarkten bezet te houden. De standhouders betalen aan de gemeente precariobelasting. Deze belasting was verhoudingsgewijs vrij hoog en dit ook in vergelijk met de tarieven die in andere gemeenten gehanteerd worden. Reden voor een aantal standhouders om er mee te stoppen en we willen  juist dat deze kleine markten aantrekkelijker worden. Daarom ons initiatief dat als document toegevoegd is met daarbij de reactie van het college. Nu het initiatiefvoorstel aangenomen is, betekent dit een welkome lastenverlichting voor de kraamhouders op de minimarkten.

In een eerder bericht hebben we een motie aangekondigd voor behoud van de monumentale villa van het gemeentehuis in Asperen. Wij vinden dat dit historische beeldbepalende pand in eigendom van de gemeente moet blijven. Toen duidelijk werd dat we geen meerderheid achter onze motie kregen, hebben we die enigszins aangepast om bredere steun te krijgen. Helaas kregen we net geen meerderhied in de gemeenteraad, maar de stemmen staakten bij 14 voor en 14 tegen. Er moet dus nog een keer over gestemd worden. Wel hadden we geweldige steun van enkele inwoners die een petitie aanboden met ruim 1100 handtekeningen voor behoud van de bestuursvilla.

Informatienota met reactie college B&W op Initiatiefvoorstel verlaging tarief PB SP, 03-06.pdf196,5 kBapplication/pdfdownload
Motie CU verkoop gemeentehuis Asperen aangepaste versie.pdf31,6 kBapplication/pdfdownload
RV2020-084 CU Initiatiefvoorstel precario standhouders (2).pdf131,0 kBapplication/pdfdownload