Ommetje met onze fractievoorzitter.

Foto Fred, artikel Koetjong.jpgdonderdag 20 mei 2021 12:46

Ommetje met: Fred Temminck
Door Jeroen Wijngaard – 20 mei 2021
Ons ommetje gaat door een stadje, door Asperen. De plaats met veel groen staat volop in bloei en na een goede kop koffie lopen we langs de bloesem voorbij enkele belangrijke plekken. Fred Temminck is raadslid voor de ChristenUnie, een gevestigde partij in het voormalig Lingewaal en betrekkelijk nieuw voor de andere gefuseerde gemeenten, Neerijnen en Geldermalsen.

Bij Fred, die geboren en getogen is in Asperen speelt vrijwilligerswerk en iets doen voor de samenleving een grote rol. En sinds zijn pensionering heeft hij hier nog meer tijd voor. Hij geniet van de saamhorigheid in “zijn” Asperen.
Druk verenigingsleven
Omdat de wieg van Fred al in Asperen stond kijkt hij graag terug naar de geschiedenis van de kern met stadsrechten. In 1983, toen 1000 jaar stadsrechten gevierd werd was iedereen in de weer om de historie te eren. De oude stadspoorten werden weer opgebouwd en onder andere de terechtstelling van Dirk Willemszoon op de brandstapel werd nagespeeld. Fred proefde toen al de saamhorigheid die nog steeds Asperen levendig houdt. De familie Temminck is altijd bezig geweest met het verenigingsleven. De volleybal, de muziek en het schoolbestuur waren voor Fred de opstap naar de lokale politiek. Na het avondeten vloog zijn gezin uit om zich in te zetten voor de samenleving. Iets waar Fred trots op is. In 2000 werd in het voormalig Lingewaal een afdeling van de ChristenUnie opgericht waarbij Fred zich aansloot. Hij kende de gemeente Asperen nog van “vroeger” en kent de vijf kernen van Lingewaal op zijn duimpje en het netwerk van het verenigingsleven kwam goed van pas. Met zijn pensioen in zicht ontstond tegelijk de gemeente West Betuwe met haar 26 kernen. Dat zijn er veel, het gebied is groot en Fred geeft aan dat zijn partij en fractie hun best doen om de anderen gebieden te verkennen, om zo de gehele gemeente te kunnen vertegenwoordigen.
Vertrouwen in inwoners
Asperen is een kern die gedragen wordt door de inwoners. De sporthal dreigde te verdwijnen maar bewoners zorgden voor een nieuwe, uiteindelijk weer gerund door diezelfde inwoners. “In een dorp zijn altijd mensen met de juiste kennis te vinden. Projectleiders, aannemers, timmermannen en allerlei bestuursleden van uiteenlopende organisaties, zodra die elkaar buiten het werk om in het vrijwilligersleven elkaar tegenkomen is alles mogelijk”, zegt Fred. “Soms zou een gemeente daar best meer vertrouwen in mogen hebben, de kennis is allang aanwezig en als dan ook in saamhorigheid zaken worden aangepakt kun je dat alleen maar stimuleren.” Terwijl de wandelaars en fietsers, de toeristen ons tegemoetkomen gaat het gesprek opnieuw over de schoonheid van de streek. “Als je toerisme wilt stimuleren moet je ook goed voor de toeristen en je eigen omgeving zorgen”, Fred wijst naar de ijsvereniging: “Daar in het gebouw van de club zit aan de buitenkant een toiletgroep, ideaal voor de dagjesmensen waardoor we nu overspoeld worden maar die nu noodgedwongen in het wild hun behoefte doen. Geef die vrijwilligers daar een paar centen en ze zorgen voor een net en toegankelijk openbaar toilet. Heb vertrouwen dat de inwoners het regelen.”
Groeiende ChristenUnie
Na ons rondje gaat Fred met zijn vrouw naar het dorpshuis. Ze zorgen er samen vandaag voor dat het terras open is. Toeristen en inwoners kunnen een kop koffie komen drinken. Tussendoor ontmoet hij de mensen waarvoor hij in de politiek is gestapt, om ze van advies te voorzien en op weg te helpen. Dichtbij in Asperen en langzaam uitbreidend naar heel West Betuwe. Hij denkt terug aan de tijd dat ChristenUnie in Lingewaal begon met een zetel en doorgroeide van kleinste naar de grootste partij. Door de boodschap die zeker aansloeg maar ook de gezichten achter een partij met een saamhorige basis, zoals Fred in “zijn” Asperen.
www.koetjong.nl