Raadsvergadering 27 sept 2022

Asperen Voorstraat.jpgwoensdag 28 september 2022 16:45

Een enerverende lange raadsvergadering. Blij met aangenomen raadsvoorstel voor de herinrichting deel Oud Asperen. Verder dienden wij een amendement in om de kosten voor een aanvraag tot nadeelcompensatie te verlagen tot € 100,- voor mensen met een minimaregeling; het amendement is aangenomen. En wat deden we nog meer .. ..

We steunden een motie van PvdA en GroenLinks voor een "aanvalsplan tegen energiearmoede" en steunden de motie van Dorpsbelangen om steun voor sociale ontmoetingsplaatsen (dorpshuizen,etc) en verenigingen met eigen accommodatie in de strijd tegen de energiecrisis. Twee jaar geleden diende onze fractie ook een motie in om verenigingen en dorpshuizen te steunen, toen in de corona tijd. En dat heeft velen echt geholpen.

De financiële dekking voor de herinrichting openbare ruimte oud-Asperen is vastgesteld, met 24 stemmen voor en 4 tegen (VVD en LLB tegen). Dit is de afronding van een mooi participatietraject met de inwoners van Asperen. De ChristenUnie heeft zich hier lange tijd sterk voor gemaakt, eerst in Lingewaal en nu afgerond in West Betuwe. Prachtig resultaat en grote waardering van de inwoners. De realisatie zal in 2023 zijn.

Het amendement dat we bij het vaststellen van de Verordening Nadeelcompensatie hebben ingediend is hier bijgevoegd. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor schadevergoeding (voorheen planschade) wordt een recht geheven. Het bedrag kan voor mensen die onder de minimaregelingen vallen een te hoge drempel zijn om schadevergoeding aan te vragen. Dat vinden we onwenselijk. Daarom dit amendement waarin voor deze doelgroep het bedrag verlaagd wordt tot 100 euro.

Amendement nadeelcompensatie 220927.pdf118,7 kBapplication/pdfdownload