Lokaal Isolatiemanifest West betuwe

Isolatiemanifest (10b).jpgdonderdag 03 november 2022 11:32

ChristenUnie West Betuwe heeft een lokaal isolatiemanifest opgesteld dat door meerdere externe partijen is en nog wordt ondertekend. Het motto is: sneller, slimmer en socialer isoleren. Lees verder het persbericht >>

Hoge energieprijzen, duizenden mensen die in energie-armoede dreigen te raken of al zijn, ingewikkelde regelingen en een grote pot geld van het rijk die komend jaar beschikbaar lijkt te komen. ChristenUnie wil dat de gemeente West Betuwe niet gaat zitten wachten en nam daarom het initiatief om een lokaal Isolatiemanifest op te stellen. Het Rijk stelt 4 miljard beschikbaar voor een Nationaal Isolatieplan voor de periode 2023 tot 2030, Pieter Grinwis, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie bracht dit in de coalitieonderhandelingen in. De uitvoering van dit isolatieplan is echter aan de gemeenten.

Op woensdag 2 november lichtte Anne van Rossum van ChristenUnie West Betuwe het lokaal isolatiemanifest toe. Vervolgens werd dit ondertekend in de woning die De Ruiter renoveert voor Harjan Boering en Hilde Slieping in Rumpt. Anne van Rossum: “We roepen het college op om in actie te komen om zo snel mogelijk over het geld te kunnen beschikken. Maar ook om zo snel mogelijk te starten met de uitvoering. En om dat slim en sociaal te doen. Om gebruik te maken van aanwezige expertise, bij Duurzaam West Betuwe, bij de aannemers, bij SchuldHulpMaatje. De laatste heeft een database waaruit op postcodeniveau (15 tot 20 huishoudens) gegevens over inkomen en energielabel kan worden gegeven, zodat de gemeente gericht wijken of straten kan selecteren om te starten. Om zo de hulp te bieden daar waar deze het hardst nodig is. Dus isoleren: goed voor de portemonnee en goed voor het klimaat” Adrie van Kessel (Bouwbedrijf J.C. van Kessel): “Natuurlijk doen we graag mee maar vragen aandacht voor de uitvoerbaarheid“.  Arie de Ruiter (De Ruiter Bouw): “Goed om hiermee aan de slag te gaan. Straks zal blijken dat vooral goed geïsoleerde woningen hun waarde behouden”. Wout Rasing (Van Mourik Bouw): “Fijn dat we al in zo’n vroeg stadium worden betrokken zodat we meegenomen kunnen worden in de plannen”. Klaas-Jan Brals: “Duurzaam West Betuwe is blij met elk initiatief dat onze inwoners helpt te verduurzamen.” Fred Temminck: “Komende dinsdag brengen we een motie in stemming waarvan de inhoud nagenoeg gelijk is aan het manifest. Als de gemeenteraad vóór deze motie stemt schaart zij zich achter dit manifest en steunt daarmee de oproep aan het college.”

De handtekening van directeur Petra Souwerbren van Natuur en Milieu Gelderland wordt morgen (3 nov.) geplaatst. Petra Souwerbren: “Wij ondersteunen dit initiatief van harte. Isolatie is een belangrijke stap in de zo noodzakelijke energietransitie: het vermindert direct het gebruik van fossiele brandstoffen en ook de hoeveelheid energie die we duurzaam moeten opwekken. Beginnen met het isoleren van slecht geïsoleerde huizen levert voor mensen en voor klimaat direct zeer gewenst resultaat.”

Duurzaamheidswethouder Joke van Vrouwerf zal het manifest ondertekenen nadat de motie is aangenomen volgende week dinsdag.

Bijlage: Isolatiemanifest ChristenUnie West Betuwe

Bijlage: Foto’s van de toelichting en ondertekening van het manifest.

1. Anne van Rossum van ChristenUnie West Betuwe licht het manifest toe.
  2. Het ondertekende manifest.
  3. De ondertekenaars met de fractie van de ChristenUnie, v.l.n.r. Wout Rasing van Van Mouriik Bouw, Klaas-Jan Brals van Coöp. Duurzaam West Betuwe, Anne van Rossum en Linda van Willigen van ChristenUnie West Betuwe, Adrie van Kessel van Bouwbedrijf J.C. van Kessel, Arie de Ruiter en Henk Dorrestein van De Ruiter Bouw en Fred Temminck van ChristenUnie West Betuwe.
Isolatiemanifest (1a).jpg141,8 kBimage/jpegdownload
Isolatiemanifest (9a).jpg82,6 kBimage/jpegdownload