Thema-avond: ‘Rentmeesters tijdens de stikstofcrisis?’

Uitnodiging 9 januari via social media def.jpgzaterdag 24 december 2022 11:59

Houdt de crisis rond stikstof u bezig? Kom dan op maandag 9 januari naar de thema-avond ‘Rentmeesters tijdens de stikstofcrisis’ in Tricht! Een aantal direct betrokkenen gaat dan met elkaar in gesprek. De bekende bestuurder en voormalig vakbondsman Doekle Terpstra, inwoner van West Betuwe, leidt de avond. Er zijn sprekers uit de politiek, de land- en tuinbouw en de ecologie. Ook kunt u al uw vragen stellen. De thema-avond is een initiatief van de ChristenUnie en vindt plaats in centrum Leidsche Hoeven in Tricht. Alle geïnteresseerden zijn welkom.

De stikstofcrisis beheerst al maanden het nieuws. In de regio is de crisis te zien via bijvoorbeeld protestborden, omgekeerde vlaggen, de lagere maximumsnelheid op snelwegen en berichten in de media. Concrete oplossingen lijken op korte termijn nog niet in zicht. Tijdens de thema-avond leveren de volgende sprekers hun bijdrage over dit onderwerp: Dirk Vreugdenhil, fractievoorzitter van de ChristenUnie in Gelderland, Ben Haarman, bestuurslid van land- en tuinbouworganisatie LTO, ecoloog Henk van Ziel en ChristenUnie-Tweede Kamerlid Pieter Grinwis. Gespreksleider Doekle Terpstra voelt ze aan de tand en legt vragen uit de zaal aan hen voor.

Aan de orde komen vragen als: hoe kunnen we in deze crisis weer werken aan vertrouwen tussen betrokken partijen? Hoe kunnen partijen in onze regio verantwoordelijkheid nemen? Hoe kan het thema ‘rentmeesterschap’ hierbij helpen? Hoe krijgen we belangrijke bouwprojecten toch in beweging? En hoe maken we een keuze uit de vele oplossingen die worden onderzocht? Er liggen inmiddels vele ideeën klaar: van het opkopen van boerderijen tot het elektrisch maken van bouwmaterieel en tot het telen van andere gewassen. Duidelijk is dat oplossingen voor veel mensen gevolgen hebben: van huizenbezitter tot binnenvaartschipper, van autorijder tot luchtvaartmaatschappij, van boer tot industrie. Maar hoe werkt dit concreet? Wie neemt het initiatief, ook in de regio?

De organisatie van de thema-avond is in handen van ChristenUnie Gelderland en ChristenUnie West Betuwe. De toegang is gratis.

Datum: maandag 9 januari 2023, inloop 19.30, aanvang 20.00u.
Locatie: centrum Leidsche Hoeven, Oude Hoevenseweg 8a, Tricht.
Voor wie: alle belangstellenden.
Meer info: ChristenUnie West Betuwe, Fred Temmink, fractievoorzitter. Fred.temminck@gemeenteraad.westbetuwe.nl en 06 52583077.