Thema avond stikstof

Sprekers stikstofdebat.jpgdonderdag 12 januari 2023 15:47

De thema bijeenkomst over de stikstof crisis werd goed bezocht. Mensen met diverse achtergronden waren naar Tricht gekomen om met elkaar over dit complexe vraagstuk in gesprek te gaan.

De avond werd geopend door Anne van Rossum van gastheer ChristenUnie West Betuwe. Daarna werd de bijeenkomst verder geleid door de avond voorzitter Doekle Terpstra, inwoner van West Betuwe en in het dagelijks leven voorzitter van Techniek Nederland.

Als eerste spreker kreeg de fractievoorzitter van ChristenUnie Gelderland, Dirk Vreugdenhil, het woord. Hij schetste de problematien van de stikstofcrisis en stelde dat iedereen de eigen verantwoordelijkheid moet nemen en op gelijke wijze moet bijdragen aan de oplossingen. Niet alleen de agrarische sector, maar kijk vooral ook naar de industrie, de luchtvaart en de scheepvaart. Met enkele praktijkvoorbeelden duidde hij de onrechtvaardigheid die er in meerdere situaties bestaat.

Vervolgens werden er enkele stellingen gepresenteerd en gingen de aanwezigen olv gespreksleider Terpstra met elkaar in debat.

Aansluitend gaven enkele sprekers hun mening op het thema en gemaakte opmerkingen. Ben Haarman (LTO) belichte de kant van de agrarische sector en ecoloog Henk van Ziel hield een warm pleidooi voor de natuur en ecologische waarden. Daarnaast een duidelijke inbreng van Tweede Kamerlid Pieter Grinwis die met duidelijk veel parate kennis op diverse vraagstukken inging.

Zo onstonden mooie en boeiende discussies. Duidelijk verschillende meningen en opvattingen, maar niemand had ook de ilussie dat we deze avond met de ideale oplossingen zouden komen. Wel belangrijk dat er naar elkaar geluisterd wordt en er begrip ontstaat voor elkaars belangen. En dat was zeker aanwezig. Er werd op zeer respectvolle wijze met elkaar gedebatteerd en dat maakte dat het een mooie zinvolle bijeenkomst was.

Na afloop werd er nog lange tijd in kleine groepjes doorgesproken met Pieter Grinwis en Dirk Vreugdenhil. Wij mochten van de aanwezigen toen zij naar huis gingen veel complimenten horen over de organisatie van deze thema avond.

Dank aan de sprekers, de gespreksleider en de aanwezigen. Het was goed om zo met elkaar over dit thema te spreken en een beter inzicht te verkrijgen in elkaars zorgen en belangen. De gezellige entourage van de Leidsche Hoeven was een extra positieve bijkomstigheid.

a overzicht aanwezigen.jpeg203,5 kBimage/jpegdownload
IMG_5680.jpg147,2 kBimage/jpegdownload