Fred Temminck vertrekt na 21 jaar uit gemeenteraad

Anne en Fred.jpgdinsdag 04 april 2023 09:11

Fred Temminck stopt deze maand als fractievoorzitter van ChristenUnie West Betuwe. Fred Temminck is maar liefst 21 jaar actief geweest in de gemeenteraad, waarvan 17 jaar als fractievoorzitter. Temminck: “Ik heb de kar een lange periode kunnen trekken, daar ben ik erg dankbaar voor. Ik heb altijd veel voldoening gevonden in de rol van volksvertegenwoordiger, vooral door het grote vertrouwen dat ik steeds kreeg van de kiezers

We hebben als partij de afgelopen jaren veel kunnen bereiken voor West Betuwe. Het kiezen van een moment om het stokje door te geven is lastig. Ik wil kiezers namelijk op geen enkele manier teleurstellen. Aan de andere kant: een moment van overdracht is – ook gezien m’n leeftijd - onvermijdelijk. We hebben op dit moment een goed team en doen via onze wethouder Govert van Bezooijen volop mee in het gemeentebestuur. Dat maakt dat ik nu in vertrouwen het stokje door mag geven. Ik blijf wel actief betrokken, maar dan op de achtergrond.”

Anne van Rossum, al een aantal jaren burgerraadslid, is de beoogde nieuwe fractievoorzitter. Temminck neemt op 25 april afscheid van de gemeenteraad. Rond die tijd draagt hij ook de fractievoorzittershamer aan Van Rossum over. De ChristenUnie heeft in West Betuwe twee zetels in de gemeenteraad. Anne van Rossum en Linda van Willigen vormen vanaf mei samen de ChristenUnie-fractie, samen met burgerraadsleden Baukje van Warners en Piet Jan den Dikken en voorrondevoorzitter Bernard Hardick.

Onderscheidende fractievoorzitter

Met Fred Temminck als burgerraadslid kwam de ChristenUnie in 2002 voor het eerst in de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Lingewaal, met één zetel. In 2006 groeide de partij onder leiding van Temminck naar twee zetels. In de jaren erna werden dat er zelfs vier en werd de ChristenUnie de grootste partij van Lingewaal. Ook toen in 2019 Lingewaal opging in de nieuwe gemeente West Betuwe scoorde de ChristenUnie goed en bleef Temminck het boegbeeld. Hij nam meerdere keren deel aan de onderhandelingen voor nieuwe gemeentebesturen en heeft goede contacten met de provinciale en landelijke ChristenUnie.

Als fractievoorzitter onderscheidde Temminck zich onder meer door zijn strijd voor voorzieningen in de kernen, voor goede zorg en voor integere besluitvorming.  Hij speelde onder meer een voortrekkersrol bij de plannen voor een nieuwe brede school en sporthal in Asperen. Waar andere partijen steeds obstakels zagen om hiervoor groen licht te geven, haalde Temminck alles uit de kast om te overtuigen dat de raad hier in mee moest gaan. Ook maakte Temminck zich bijvoorbeeld lange tijd sterk voor particuliere woningbouw-initiatieven. Op diverse plaatsen in de gemeente zijn intussen deze ‘CPO-projecten’ succesvol gerealiseerd.

Opvolger Anne van Rossum

Anne van Rossum, de beoogd opvolger van Temminck, is sinds 2019 burgerraadslid en voerde al regelmatig het woord voor ChristenUnie West Betuwe. Van Rossum werkt bij een adviesbureau voor de agrarische sector en woont in Geldermalsen. Fred Temminck over zijn opvolger: “Anne is zeer gemotiveerd en enthousiast. Hij heeft al een groot netwerk in West Betuwe en zit duidelijk op dezelfde golflengte als ik. Dat maakt een stapje terug doen voor mij een stukje makkelijker. Ik heb er alle vertrouwen in dat Anne snel het vertrouwde gezicht van ChristenUnie West Betuwe zal worden.”

Henk van der Kruijt, voorzitter ChristenUnie West Betuwe: “We zijn Fred erg dankbaar voor zijn grote bijdrage aan onze partij in West Betuwe. Fred is jarenlang de aanjager en het gezicht geweest in West Betuwe. We zullen zeker van zijn deskundigheid en ervaring gebruik blijven maken, nu hij op de achtergrond actief betrokken blijft. Ik ben tegelijkertijd blij dat we met Anne een talentvolle opvolger hebben klaarstaan, die weet waar hij voor staat en gaat voor waar hij in gelooft.”