Zondag openstelling winkels door de raad.

raadsvergadering winkeltijden.jpgwoensdag 29 juni 2022 14:53

Dinsdag 28 juni 2022 werd in de besluitvormende gemeenteraadsvergadering een initiatiefvoorstel behandeld om de verordening winkeltijden aan te passen. Er waren 18 stemmen voor en 12 stemmen tegen.

Nog niet eerder waren er zoveel insprekers en zoveel ingekomen stukken als deze keer bij de behandeling van het initiatiefvoorstel. Met de wijziging wordt de zondag openstelling mogelijk gemaakt. Gemak voor een deel van de inwoners, veel ongemak voor een groot deel van de ondernemers en hun werknemers. Van hen kwamen er veel reacties richting de raad.

Onze fractie is geen voorstander van het verruimen van de openingstijden op zondag. De zondag is al eeuwenlang een gezamenlijke vrije dag en belangrijk om als christelijke gemeenten samen te komen en om tijd voor elkaar te hebben in familieverbanden en vriendenkringen. Dat heeft ons veel goeds gebracht. Belangrijke reden is verder dat we niet constant mee willen gaan in de 24/7 economie. De vrije dag is ons gegeven als een kostbaar iets. Goed voor de mens om even pas op de plaats te maken en afstand te nemen van de hektiek van alle dag. Altijd maar 'aan' staan, geeft veel spanningen en zorgt bij teveel mensen voor een burn-out.

We zijn tevens tegen dit voorstel omdat we zoveel reacties van ondernemers en hun werknemers kregen met de oproep niet in te stemmen. We hebben in onze bijdrage hier uitgebreid bij stil gestaan, maar de andere partijen wilden hier niet op reageren. Heel teleurstellend, omdat het zo'n grote sociale impact heeft op deze groep mensen. De focus lag volledig op het afrekenen met het verleden in Geldermalsen waarin alle winkels dicht bleven. Dat die situatie voor velen (incl. zeer veel ondernemers) juist als waardevol beschouwd werd, deed blijkbaar niet terzake. Het is een minderheid die wil dat winkels alle zondagen open zijn. Maar juist dit meest ver strekkende werd in het voorstel ter besluitvorming voorgelegd en dat moest nu maar eens geregeld worden. Het motto was, nu door en zo snel mogelijk. De zorgvuldigheid kwam daarbij overigens behoorlijk in het geding. Een verzoek om eerst eens een beperkt aantal zondagen op jaarbasis toe te staan, werd direct afgewezen.

Wij hebben bij de coalitievorming over dit onderwerp geen afspraken willen maken. We wilden dit aan de totale gemeenteraad laten als een vrije kwestie. Dat wil zeggen dat ieder raadslid, zonder last of ruggenspraak, zijn of haar stem daarover uitbrengt.

In de bijlage de bijdrage van onze fractievoorzitter in de eerste termijn van de beraadslagingen.

Op de foto's de raadsvergadering in de Lingeborgh. En de overhandiging namens ondernemers van 60 brieven aan de voorzitter van de raad.

Het debat is terug te luisteren op de website van de raad; Gemeenteraad 28 juni 2022 20:30:00, Gemeente West Betuwe

Raad 28 juni 2022 (2).docx.pdf225,4 kBapplication/pdfdownload